Find et par smukke og smarte blue light briller

Reklame

Sponseret indlæg

2. november 2021

I løbet af de seneste år er blue light briller blevet super populære. Blue light briller kaldes også skærmbriller, og de har vundet stor popularitet i takt med, at det er blevet mere og mere almindeligt at tilbringe en stor del af sin dag foran skærme. Brillerne har fået sit navn, fordi deres glas kan beskytte øjnene fra en stor del af det blå lys, som udsendes fra de skærme, vi ser på i løbet af dagen – heriblandt computer-, TV-, smartphone- og tabletskærme. Mange har i dag jobs, som kræver, at de sidder foran en skærm i mange af dagens timer. Der er oven i købet mange, som bruger en stor del af sin fritid på at se på skærme. Det kunne eksempelvis være, at man kommer udmattet hjem efter en lang arbejdsdag, og man i virkeligheden helst bare vil bruge sin aften i sofaen for TV’et. Blåt lys er i sig selv ikke særlig farligt, og ens øjne udsættes helt naturligt for det i løbet af dagen, da det er en del af det lysspektrum, som udsendes fra solen. Det kan dog være usundt, hvis man udsætter sine øjne for unaturligt meget blåt lys. Det kan du læse mere om nedenfor. Med blue light briller kan man forbedre sin søvn og beskytte sine øjne.

Blue light briller – hvorfor kan blåt lys være skadeligt?

Blue light briller beskytter, som nævnt ovenfor, mod blåt lys. Men hvorfor er blåt lys usundt? Blåt lys er en del sollyset, og når solen står højt på himlen, bemærker vores kroppe det på grund af det blå lys. Dette sætter gang i en proces, som gør os friske. Når vores øjne ser blåt lys fra skærme eksempelvis om aftenen, tror kroppen, at der er lyst udenfor, hvorfor den holder os friske, når vi egentlig bør blive søvnige. Der er desuden en række andre problemer, som man mener kan opstå, hvis man ser for meget på skærme uden at have skærmbriller på.

Forbedret søvn med blue light briller

Når man beskytter sine øjne fra blåt lys, som udsendes fra skærme, med blue light briller, kan kroppen bedre udføre den naturlige process, som gør, at man bliver søvnig, og som almindeligvis igangsættes, når der er mørkt udenfor. Når der bliver mørkt, starter kroppen produktionen af det naturlige søvnhormon, som hedder melatonin. Hvis man ser på skærme eksempelvis om aftenen igangsættes denne produktion ikke i den grad, den burde, hvilket kan føre til dårlig søvn og søvnrytme.